Sök:

Sökresultat:

136 Uppsatser om Sökord: Kanon - Sida 1 av 10

Om fem svensklÀrares uppfattningar om svenskÀmnets och litteraturundervisningens syfte samt deras Äsikter om en svensk litterÀr kanon

Undersökningens resultat pekar pĂ„ de flesta lĂ€rare Ă€r mot ett införande av en litterĂ€r kanon i svenskundervisningen, Ă€ven om tvĂ„ lĂ€rare anser att en kanon skulle kunna vara nĂ„got positivt under andra förutsĂ€ttningar. Åsikterna skiljer sig emellertid Ă„t, beroende pĂ„ vilken uppfattning lĂ€rarna har pĂ„ svenskĂ€mnet, litteraturundervisningen och pĂ„ bildning och kulturarv. Vidare pekar undersökningen pĂ„ att lĂ€rarna motsĂ€tter sig en litterĂ€r kanon, eftersom en litterĂ€r kanon inte Ă€r förenlig med de pedagogiska metoder som den sociokulturella inriktningen och det dialogiska klassrummet föresprĂ„kar..

En lÀslista i skolan? : - den svenska kanondebatten

Syftet med min uppsats Àr att reda ut de olika Äsikter och tankar som rÄdde kring debatten gÀllande folkpartisten Cecilia Wikströms förslag, under sommaren 2006, om att införa en litterÀr kanon i skolorna. Jag har valt att genom textstudium undersöka olika debattartiklar som jag hÀmtat frÄn Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. Den hÀr uppsatsen belyser de olika stöttestenarna i debatten. Resultatet blir fyra infallsvinklar i debatten: ?En kanon för att frÀmja den svenska kulturen?, ?En kanon Àr levande?, Kanon ur ett lÀrar- och skolperspektiv? samt ?En kanon som universallösning?.

Att  utveckla elevernas kulturella kompetens : En kvalitativ studie om sex pedagogers interkulturella förhÄllningssÀtt

Syftet med min uppsats Àr att reda ut de olika Äsikter och tankar som rÄdde kring debatten gÀllande folkpartisten Cecilia Wikströms förslag, under sommaren 2006, om att införa en litterÀr kanon i skolorna. Jag har valt att genom textstudium undersöka olika debattartiklar som jag hÀmtat frÄn Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. Den hÀr uppsatsen belyser de olika stöttestenarna i debatten. Resultatet blir fyra infallsvinklar i debatten: ?En kanon för att frÀmja den svenska kulturen?, ?En kanon Àr levande?, Kanon ur ett lÀrar- och skolperspektiv? samt ?En kanon som universallösning?.

SpanskÀmnets litterÀra kanon : En analys av gymnasieskolans lÀroböcker i spanska 1932-2010

Syftet med denna studie Àr att undersöka det svenska spanskÀmnets kanon pÄ gymnasiet, hur den ser ut och hur den förÀndrats över tid. Detta genom att studera 77 lÀroböcker för gymnasiet, för att se vilka författare som förekommer i dessa, och pÄ sÄ sÀtt faststÀlla spanskÀmnets kanon.En kanon Àr en term som anvÀnds inom bland annat litteraturvetenskapen och som betecknar normen för de författare som anses vara de som varje bildningssökande bör lÀsa och kÀnna till nÄgot om. En kanon Àr lÄngsamt förÀnderlig och kan inte vara alltför omfattande, det ska vara rimligt att kunna ta del av en kanon under en livstid. Det Àr en kollektiv Äsikt som ligger till grund för kanon, vilken pÄverkas av flera olika faktorer. Jag har definierat och motiverat tre maktfaktorer som kan spela in pÄ kanonisering av författare, vilka Àr ?kön?, ?nationalitet? och ?litterÀra pris?.

Elevanpassning eller Kanon? Det Àr frÄgan.

I detta arbete undersöks lÀrarnas instÀllning till kanon i skolan samt till elevanpassad undervisning. Sammanlagt medverkar 41 lÀrare tagna ur 7 examensarbeten med inriktning Svenska i grundskolans senare Är eller gymnasiet. Undersökningen Àr i metaform dÀr tidigare resultat sammanstÀlls i ett försök att finna tendenser i lÀrarnas instÀllning.Dessa svar analyseras och diskuteras dÀrefter utifrÄn relevant litteraturforskning och Skolverkets riktlinjer..

Kanon och intermedialitet i samspel eller opposition? : En studie i hur sex gymnasielÀrare förhÄller sig till intermedialitet och kanon i undervisningen av litteraturhistoria

Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasielÀrare förhÄller sig till och vÀrderar kanon och intermedialitet, samt hur de implementerar dessa begrepp i undervisningen av litteraturhistoria. Bakgrunden till vÄrt arbete behandlar frÀmst kanon- och intermedialitetsbegreppens historiska utveckling, forskningslÀget definierar sedan dessa utifrÄn ett forskningsperspektiv. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex stycken gymnasielÀrare i en medelstor, vÀstsvensk stad. Vi anvÀnder oss vidare av en hermeneutisk ansats för att redogöra för och analysera undersökningens utfall. Resultatet visar att det finns tydliga kopplingar mellan forskningsbakgrunden till vÄrt arbete och utfallet av undersökningen.

Vilken skönlitteratur anvÀnder svensklÀrare sig av i Svenska B och hur ser man pÄ införandet av en litterÀr kanon?

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka vilken skönlitteratur svensklÀrare pÄ tvÄ utvalda gymnasieskolor samt en högskola i SkÄne vÀljer/har valt att anvÀnda i sin undervisning i Svenska B, och varför de har valt just denna litteratur. Vi vill Àven undersöka om det redan finns nÄgon uttalad lokal litterÀr kanon pÄ de skolor vi besökt eller om det finns en underförstÄdd sÄdan. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning dÀr sammanlagt nio lÀrare fick svara pÄ frÄgor om detta. Intervjuerna, liksom litteraturdelen, dÀr vi huvudsakligen refererat till ett antal litteraturpedagoger, har utgjort underlag för den diskussion vi fört. I litteraturdelen behandlar vi exempelvis skrÀplitteraturen, det vill sÀga vissa böcker ur den populÀra kulturen, hur man bör vÀlja litteratur, samt den danska kanon.

Varför ska vi lÀsa det hÀr?: en studie i den litterÀra kanons plats i gymnasielÀrares texturval

Syftet med detta arbete Àr att utreda de motiv, faktorer och vÀrderingar som pÄverkar lÀraren i texturvalet. ArbetssÀtten det vill sÀga hur litteraturen sedan anvÀnds i undervisningen Àr Àven en aspekt som detta arbete belyser. Genom intervjuer har jag kunnat utröna ett antal bakomliggande motiv och faktorer som pÄverkar lÀrarna i texturvalet. Ett eventuellt införande av en officiell litterÀr kanon har sedan stÀllts i förhÄllande till de texturval lÀrarna har gjort samt hur lÀrarna tycker i frÄgan om en officiell litterÀr kanon. Resultaten visar frÀmst pÄ att lÀrarna vÀljer litteratur som Àr uppskattade av eleverna och för att vÀcka lÀslust och intresse för litteratur.

Finns det en inofficiell eller dold skönlitterÀr kanon i skolans lÀgre Äldrar?

Denna rapport handlar om ett idag debatterat Àmne, nÀmligen om en litterÀr kanon. Detta kan kortfattat beskrivas som en samling litterÀra verk som skall föredras framför andra. Studien fokuserar pÄ barn i de yngre Äldrarna i skolan. En enkÀtundersökning skickades ut med frÄgor angÄende författare, böcker samt pÄ vilken basis lÀrare vÀljer litteratur till eleverna. Svaren pÄ undersökningen var varierande under en del punkter.

Vad styr lÀrarnas val av skönlitteratur pÄ gymnasieskolan? : Hur skulle lÀrarna pÄverkas och skulle deras yrkesutövning förÀndras av en litterÀr kanon?

Detta Àr en undersökning angÄende de faktorer som styr lÀrarnas val av skönlitteratur pÄ gymnasiet samt hur ett införande av en litterÀr kanon skulle pÄverka deras yrkesutövning. Syftet med uppsatsen Àr att se hur gymnasielÀrare kopplar sina val av skönlitteratur till styrdokumenten samt hur de resonerar kring ett införande av en litterÀr kanon. En kvalitativ undersökning har gjorts genom intervjuer med fem lÀrare pÄ en gymnasieskola i södra Sverige. UtgÄngspunkt för uppsatsen Àr följande frÄgestÀllningar: Vad styr lÀrarnas val av skönlitteratur inom svenskundervisningen pÄ gymnasiet och hur motiverar lÀrarna sitt val? Finns det likheter eller skillnader beroende pÄ program, lÀrare och elevunderlag, vilka Àr de i sÄ fall och hur mÀrks de? Hur anser svensklÀrarna att ett eventuellt införande av en nationell kanon skulle pÄverka deras och elevernas förutsÀttningar?Resultatet visar att styrdokumenten inte Àr en av lÀrarnas huvudsakliga motiveringar.

Den litterÀra kanon : Fyra svensklÀrarstudenters inlÀgg i debatten

 Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur svensklÀrarstudenter stÀller sig till en faststÀlld nationell kanon, vilken litteratur de vill förmedla till sina framtida elever samt vilka faktorer som pÄverkar vid texturval.Undersökningen utgörs av en kvalitativ studie dÀr den halvstrukturerade forskningsintervjun anvÀnts som metod. Fyra svensklÀrarstudenter, tvÄ manliga och tvÄ kvinnliga, har intervjuats enskilt och spelats in. Det lÄga antalet informanter förhindrar att en generalisering görs.De teoretiska ingÄngarna innefattar debatten om kanon i media, dÀr olika sidor lyfts fram, samt hur kanon tog sig uttryck i skolan förr och hur den gör det i dagens skola. Till sist belyses problematiken kring kanon, och frÄgan lyfts om vem som egentligen ska bestÀmma den.Undersökningen visar att svensklÀrarstudenterna inte stÀller sig positiva till en litteraturlista pÄ nationell nivÄ, utan att de vill förmedla blandad litteratur som eleverna kan relatera till. I undersökningen nÀmnde svensklÀrarstudenterna att man som blivande lÀrare mÄste ha ett klart syfte med sin litteraturundervisning, och att det kan legitimera i stort sett all litteratur.

LitterÀr kanon i gymnasielÀrarutbildningen i svenska: om texturval, reproduktion och reflekterad iscensÀttning

I detta arbete analyseras och diskuteras intervjuer med blivande gymnasielÀrare i svenska och med en lÀrarutbildare vid ett universitet. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om litterÀr kanon i den svenska gymnasieskolan. LitterÀr kanon bygger pÄ texturval som Àr ett resultat av Àmnesteoretisk kunskap, men ocksÄ av undervisande lÀrares habitus, didaktisk-metodiska handlingskompetens eller frÄnvaro av sÄdan, rutinisering samt didaktisk reduktion och iscensÀttning. Denna reproduktion stÀlls sedan inför legitimitetsproblem. Dessa begrepp anvÀnds för att diskutera det empiriska resultatet av detta arbete.

Fyra gymnasielÀrares syn pÄ kanon och litteraturval i svenskundervisningen

Syftet med uppsatsen Àr att studera kanons existens pÄ en gymnasieskola. En gruppdiskussion med fyra stycken svensklÀrare ska ge en överblick över en möjlig allmÀngiltig skönlitterÀr kanonlista pÄ skolan, samt lÀrarnas instÀllning till kanonbegreppet och skönlitterÀra urval. Det visar sig att det inte finns nÄgon allmÀngiltig kanon pÄ gymnasieskolan och att urval av skönlitteratur, mestadels bestÀms utifrÄn elevers behov och intresse, lÀrarens egen personliga smak och utbudet av skönlitteratur pÄ skolan. Urvalet skiljer sig dÀrför mellan skola och skola, samt mellan lÀrare och lÀrare. Eftersom det inte finns nÄgon bestÀmd kanon skapar lÀraren sig en egen litteraturlista utifrÄn det urval som finns pÄ skolan och efter egna initiativ till inköp.

Litteraturkanon i gymnasieskolan - en studie av svensklÀrares Äsikter

I oktober 2006 lade Cecilia Wikström fram en motion om införandet av en nationell litteraturkanon i svenska skolor, och i oktober 2007 lades motionen pÄ nytt fram av Wikström. Införandet av en kanon i skolan innebÀr en lista böcker som alla elever ska lÀsa. Jag har i detta arbete stÀllt upp ett antal frÄgestÀllningar rörande en litteraturkanon i svenskÀmnet, hur deras medvetenhet om begreppet ser ut, vad ett införande av en kanon kan innebÀra, vilken problematik som Àr knuten till begreppet, samt om det inte egentligen inte redan finns ett slags outtalad kanon bland lÀrare i svenskÀmnet. Jag har intervjuat sex stycken lÀrare pÄ gymnasiet med olika lÄng erfarenhet av undervisning i Svenska om begreppet litteraturkanon generellt, samt vad de anser att införandet av en officiell kanon skulle innebÀra, för deras undervisning samt för Àmnet i allmÀnhet. Jag har genom mina undersökningar kommit fram till att det redan verkar finnas ett slags konventionskanon i svenskÀmnet, och de olika lÀrarna verkade ha en ganska likriktad syn pÄ vilka de viktiga författarna i svensk och utlÀndsk litteratur Àr.

En kanon i historia - en kontroversiell frÄga i Danmark men tystnad i Sverige

Syftet med följande arbete Àr att presentera det förslag till historiekanon som lades fram i Danmark sommaren 2006, samt den debatt som följde i media, samt att jÀmföra klimatet för historieÀmnet i Danmark och Sverige. Svend SÞdring Jensens teori om olika historieundervisningsmodeller applicerades pÄ materialet. Genom en kvalitativ analys av de olika texterna, blev resultatet att föresprÄkarna för en kanon har en objektivistisk och/eller klassisk argumentation, samt att motstÄndarna har en formal argumentation nÀr de inte anser att en kanon ska finnas, och objektivistisk och/eller klassisk argumentation nÀr de anser att urvalet av kanonpunkter Àr felaktigt. I jÀmförelsen med Sverige blir resultatet att Sverige har en mer nyanserad historiesyn, speciellt nÀr det gÀller den egna kulturen..

1 NĂ€sta sida ->